William Buelow Gould, invadator al Australiei, hoţ, mincinos, falsificator şi visitor, condamnat să trăiască în cea mai brutală colonie penitenciară din Tasmania secolului al XIX-lea, primeşte ordin să picteze o carte cu peşti. Prilej pentru o poveste a unei transformări personale fără margini, ce are loc – un loc cum nu se poate mai propice – într-un penitenciar în care iluziile gardienilor şi conducătorilor se împletesc cu slăbiciunile şi spaimele deţinuţilor pentru a crea un context abracadabrant, în care fantasmele devin mult mai reale decât orice realitate.
Cartea cu peşti a lui Gould , în care realismul magic al lui Gabriel Garcia Marquez se împleteşte cu frazarea obsesivă a lui Faulkner, este unul dintre acele rare romane pline de procedee postmoderne care-şi păstrează totuşi întreaga prospetime a sensului şi care se citeşte cu aceeaşi plăcere ca un roman clasic. Subtitlul romanului, `Un roman în doisprezece peşti`, trimite la picturile cu peşti ale adevăratului deţinut şi falsificator cu acelaşi nume ca al personajului – pe marginea vieţii căruia glosează aici Richard Flanagan -, picturi care ilustrează cartea de faţă şi marchează ineditele ei `capitole`.
` Cartea cu peşti a lui Gould este un roman despre peşti în mausrain care şi Moby Dick este un roman despre baleen sau Ulise e un roman despre evenimentele unei singure zile¦o minunată şi fantasmagorică meditaţie asupra artei, istoriei şi naturii.`
Michiko Kakutani, New York Times
William Buelow Gould, invadator al Australiei, hoţ, mincinos, falsificator şi visitor, condamnat să trăiască în cea mai brutală colonie penitenciară din Tasmania secolului al XIX-lea, primeşte ordin să picteze o carte cu peşti. Prilej pentru o poveste a unei transformări personale fără margini, ce are loc – un loc cum nu se poate mai propice – într-un penitenciar în care iluziile gardienilor şi conducătorilor se împletesc cu slăbiciunile şi spaimele deţinuţilor pentru a crea un context abracadabrant, în care fantasmele devin mult mai reale decât orice realitate.
Cartea cu peşti a lui Gould , în care realismul magic al lui Gabriel Garcia Marquez se împleteşte cu frazarea obsesivă a lui Faulkner, este unul dintre acele rare romane pline de procedee postmoderne care-şi păstrează totuşi întreaga prospetime a sensului şi care se citeşte cu aceeaşi plăcere ca un roman clasic. Subtitlul romanului, `Un roman în doisprezece peşti`, trimite la picturile cu peşti ale adevăratului deţinut şi falsificator cu acelaşi nume ca al personajului – pe marginea vieţii căruia glosează aici Richard Flanagan -, picturi care ilustrează cartea de faţă şi marchează ineditele ei `capitole`.
` Cartea cu peşti a lui Gould este un roman despre peşti în mausrain care şi Moby Dick este un roman despre baleen sau Ulise e un roman despre evenimentele unei singure zile¦o minunată şi fantasmagorică meditaţie asupra artei, istoriei şi naturii.`
Michiko Kakutani, New York Times