Manuscrisul Evangheliei după Toma a fost descoperit în 1945, în Egipt. Face parte din biblioteca în limba coptă a unei comunitaţi creştine din secolul II după Hristos. Este un text apocrif. Mai bine de jumătate din capitolele sale vădesc paralelisme cu Evangheliile canonice. Sunt însă şi diferenţe, precum insistenţa pe cuvintele secrete şi pe experienţa mistică.
Textul aparţine curentului gnostic. Gnoza insistă pe aspectul mental al salvării, al trăirii misterului divin. Cultura religioasă din România are destulă maturitate ca să recepteze acest text fără exaltare(cum fac moderniştii mai ales), dar si fără prejudecăţi.
Evanghelia după Toma este tradusă în toate limbile importante ale planetei. În engleză şi franceză există zeci de versiuni şi exegeze. O vastă literatură de specialitate, comentarii şi controverse au aparut pe seama acestui text. El face parte din istoria mântuirii şi, în mod cert, din istoria culturii religioase.
Vasile Andru
Manuscrisul Evangheliei după Toma a fost descoperit în 1945, în Egipt. Face parte din biblioteca în limba coptă a unei comunitaţi creştine din secolul II după Hristos. Este un text apocrif. Mai bine de jumătate din capitolele sale vădesc paralelisme cu Evangheliile canonice. Sunt însă şi diferenţe, precum insistenţa pe cuvintele secrete şi pe experienţa mistică.
Textul aparţine curentului gnostic. Gnoza insistă pe aspectul mental al salvării, al trăirii misterului divin. Cultura religioasă din România are destulă maturitate ca să recepteze acest text fără exaltare(cum fac moderniştii mai ales), dar si fără prejudecăţi.
Evanghelia după Toma este tradusă în toate limbile importante ale planetei. În engleză şi franceză există zeci de versiuni şi exegeze. O vastă literatură de specialitate, comentarii şi controverse au aparut pe seama acestui text. El face parte din istoria mântuirii şi, în mod cert, din istoria culturii religioase.
Vasile Andru