Prezentare generală a manualului
Manualul de Istorie pentru clasa a VII-a, elaborat de echipa Editurii Paralela 45, respectă toate elementele care determină proiectarea unităților de învățare la această disciplină, esențiale în definirea conținutului și a structurii manualului. Consacrat studiului istoriei universale în secolele XX-XXI, manualul reflectă conținuturile solicitate de programă, structurându-le pe mai multe direcții: reconstituirea trecutului, elemente de cultură și civilizație, relații sociale și statul, ultimele două fiind preponderente, cu o pondere de 70% în ansamblul volumului.
În ceea ce privește evaluarea, ne-a preocupat transparența și obiectivitatea acesteia, metodele tradiționale fiind combinate cu cele complementare alternative, cu ajutorul cărora am pus în evidență mai cu seamă valorile și atitudinile solicitate a fi formate curricular.
Manualul este în principal destinat studiului la clasă al istoriei, însă poate fi o ancoră de popularizare a conținutului pentru înțelegerea rapidă a controversatului secol XX și a provocărilor lansate deja de primele decenii ale secolului XXI.
Centrat în prima sa parte pe cele două războaie mondiale ale secolului trecut, utilizarea manualului este un bun exercițiu civic pentru prezent și viitor, într-o situație internațională tulbure și din ce în ce mai complicată.
Puncte forte ale manualului:
- Coeziunea grupului de autori a dat unitate și coerență demersului didactic.
- Bogat în informație, cu formulări simple și inteligibile.
- Manualul este prietenos și atractiv din punct de vedere vizual, ilustrația fiecărei lecții fiind aleasă cu grijă, un rol important revenind caricaturilor de epocă, fiecare acoperind, de regulă, un fapt semnificativ.
- Tabloul cronologic al manualului este îmbogățit cu informații despre viața cotidiană și istoria trăită de oamenii obișnuiți.
- Partea științifică a manualului a fost completată cu cea didactică, pentru a-i determina pe elevi să lucreze în echipă.
- Manualul digital oferă imagini și texte care dezvoltă conținuturile și sunt utile pentru a provoca cercetarea aprofundată a subiectelor propuse spre studiu, stimulând curiozitatea și interesul elevilor.
- Față de structura clasică a unui manual digital, conceptul nostru completează tematicile din programa școlată pentru a ajuta elevul la înțelegerea fenomenelor studiate.
- Dicționarul de termeni istorici inclus la sfârșitul manualului anticipează nevoile de cunoaștere ale elevilor și aduce completări materialelor de studiu incluse în cuprins.
- Pe scurt, da simplității, atractivității, esențializării, descoperirii și activităților de grup și nu excesului de informații nerelevante, exercițiilor care în întrebare formulează răspunsuri, schematizării excesive care îngrădește imaginația și cromaticii repetitive și obositoare.