Manualul de Educație socială pentru clasa a VII-a al Editurii Paralela 45 valorifică și completează competențele generale și specifice deja formate în ciclurile anterioare de școlaritate. Sunt folosite, interdisciplinar, achizițiile făcute la orele de istorie și educație socială din clasele a V-a și a VI-a, precum și cele de istorie din clasa a VII-a. Elevii au posibilitatea ca pe „insula” sugerată la începutul manualului să își construiască și să configureze o societate în care și-ar dori să trăiască, în care să fie recunoscute și respectate drepturile și libertățile cetățenești, să existe libertate de exprimare și implicare civică.
Temele esențiale abordate: drepturile omului, regimuri politice, forme de guvernământ, principii și instituții democratice, cetățenie responsabilă, cetățenie proactivă, elaborarea, derularea și evaluarea unui proiect educațional la nivel comunitar.
Structura proiectului de manual cuprinde un Cuvânt-înainte al autorilor, Instrucțiuni de utilizare a manualului, o recapitulare și o evaluare inițială. Cele trei unități de învățare au o structură intuitivă, logică și echilibrată a lecțiilor. De regulă, după fiecare patru sau cinci lecții, autorii propun lecții de recapitulare și de evaluare, sarcinile de lucru și itemii de evaluare fiind concepuți cu o creștere graduală a nivelului de dificultate și cu alternarea modalităților de evaluare tradiționale și moderne. Instrumentele de evaluare explicitează modul de acordare a punctajului, astfel încât evaluarea să fie cât mai obiectivă și să fie însușită ca atare de către elevi.
La finalul Unității I, elevii sunt familiarizați cu proiectul tematic, pentru ca, pornind de aici, să le fie ușor să elaboreze proiectul educațional dedicat comunității și care compune, de fapt, Unitatea a III-a.
Lecțiile au o structură experiențială, facilitând, prin sarcinile de lucru propuse, o analiză a propriilor atitudini și comportamente, invitând la reflecție și introspecție, dar oferind totodată ocazii de comunicare și de argumentare a ideilor, a opiniilor participanților, de lucru în echipă și de autoevaluare.