Manualul este precedat de două teste de evaluare inițială (algebră și geometrie, fiecare de 50 min.), care oferă posibilitatea evaluării nivelului cunoștințelor elevilor la începutul anului școlar.
Manualul respectă strict domeniile și conținuturile din programa școlară. Acestea au fost organizate în șase capitole, pe unități de învățare, după cum urmează: capitolul I, cu două unități de învățare („Mulțimi. Mulțimea numerelor naturale” și „Divizibilitatea numerelor naturale”); capitolul II, cu trei unități de învățare („Rapoarte și proporții”, „Mărimi proporționale”, „Organizarea datelor și probabilități”); capitolul III, cu două unități de învățare („Numere întregi”, „Ecuații și inecuații”); capitolul IV , cu o unitate de învățare („Mulțimea numerelor raționale”); capitolul V, cu două unități de învățare („Unghiuri” și „Paralelism”); capitolul VI, cu trei unități de învățare („Triunghiul”, „Congruența triunghiurilor” și „Triunghiuri particulare”).
Fiecare unitate de învățare se încheie cu Exerciții și probleme recapitulative și o probă de Evaluare (timp de lucru: 50 min.).
Unitățile de învățare sunt organizate pe lecții, care se pot realiza într-un număr relativ flexibil de ore, ceea ce oferă posibilitatea profesorului de a le adapta la particularitățile clasei de elevi. În lecții, conținuturile sunt prezentate într-o manieră accesibilă, atractivă, prin următoarele secvențe, în funcție de competențele specifice cu care sunt corelate conținuturile: „Ne amintim”, „Observăm și descoperim cunoștințe noi”, „Reține!”, „Exersează, fixează și aprofundează cunoștințele”, „Autoevaluare”. Aceste secvențe asigură: reactualizarea unor capacități formate anterior, prezentarea elementelor de conținut specifice, dirijarea învățării, obținerea performanței, asigurarea feedbackului, evaluarea performanțelor obținute, consolidarea retenției și a capacității de transfer. Pentru aceasta, în structura fiecărei lecții s-a folosit un suport intuitiv bine dozat, prin care se valorifică experiențele de învățare ale elevilor, se dezvoltă competențele achiziționate în anii anteriori, se stimulează gândirea și imaginația, se îmbogățește bagajul de reprezentări matematice, se formează și se dezvoltă competențe de realizare a unor conexiuni intradisciplinare și interdisciplinare.
Capitolele de geometrie, Noțiuni geometrice fundamentale și Triunghiul, au fost concepute ca o continuare a activităților desfășurate în clasa a V-a. Raportarea la imagine, la viața cotidiană, exemplele și aplicațiile practice, observarea directă a configurațiilor geometrice, abordarea intuitivă a conceptelor geometrice sunt menite să ușureze trecerea spre modelul matematic, spre reprezentări matematice cu un anumit nivel de abstractizare, spre inițierea unui raționament matematic riguros.
Pe tot parcursul manualului, se folosește un limbaj flexibil, prin care sunt explicați termenii specifici matematicii. Notațiile sunt minimale, prin urmare, enunțurile sunt formulate așa încât, din context, să rezulte exact caracteristicile la care se referă acestea.
Activitățile de învățare prezentate în manual ilustrează fiecare secvență de conținut din lecție, oferă modalități diverse de colaborare între elevi, dar și de activitate independentă, asigură posibilitatea de folosire a softurilor educaționale specifice, stimulează creativitatea elevilor pasionați deja de matematică și avem speranța că vor stimula și interesul celor care încă n-au „gustat” din frumusețea acesteia. Dorim ca exemplele și aplicațiile care fac referiri la alte domenii de studiu, precum: fizica, biologia, istoria, geografia, informatica aplicată, să-i atragă pe elevi spre lecturarea, înțelegerea și învățarea matematicii.
În activitatea de predare-învățare se folosesc: activitatea individuală, activitatea în perechi, activitatea pe grupe și activitatea frontală. Pe lângă metodele clasice, se folosesc metode interactive, jocuri și activități practice.
Pe lângă metodele tradiționale de evaluare, manualul prevede metode alternative, precum: investigația, proiectul și portofoliul.
Problemele de la fiecare lecție și testele de evaluare sunt formulate de așa manieră încât profesorul le poate adapta foarte ușor pentru o evaluare cu ajutorul calculatorului, inclusiv online prin intermediul unor platforme educaționale.
Acest manual: