Puncte forte ale manualului
Punctele forte ale manualului de Consiliere și dezvoltare personală pentru clasa a VII-a, de la Editura Paralela 45
- Lecțiile pornesc de la o experiență bazată pe descoperire, pe fondul căreia elevii observă aspectul vizat, află lucruri despre ei și ceilalți. Urmează partea de înțelegere și reținere a informațiilor transmise, iar, la final, exercițiile aplicative fixează cunoștințele dobândite.
- Modelul Descopăr – Înțeleg – Rețin – Aplic se potrivește disciplinei, care este una predominant practică, fiind, în egală măsură, adecvat specificului de vârstă căruia i se adresează. Este important ca elevii să facă în mod direct observații legate de propria persoană, credințe și valori, emoții; să își dea seama ce îi ajută și ce îi împiedică să învețe; să investigheze ocupații, diferite domenii de activitate și abia apoi să primească informația de natură teoretică.
- Momentele de reflecție presărate în fiecare lecție stimulează gândirea critică și îndeamnă elevii la analiză, la descoperire personală.
- Totodată, autorii acordă o atenție deosebită constituirii portofoliului dezvoltării personale și încurajează elevii să fie creativi, să-l completeze și să-l îmbunătățească la fiecare activitate, să-l considere cartea lor de vizită și să-l consulte periodic pentru că îi ajută să-și descopere punctele tari, dar și aspectele care pot fi îmbunătățite.
- Calitatea științifică a conținuturilor prezentate.
- Acest manual reflectă trecerea de la un stil didactic tradițional la un model comunicativ-participativ-funcțional, în care învățarea despre sine ocupă un loc central, iar elevul și experiența sa de viață sunt valorizate foarte atent, cu empatie și creativitate.
- Suportul intuitiv – imagini, scheme, hărți mentale – oferă elevului un cadru eficient de învățare, de analiză și dezvoltare a propriilor idei.
- Manualul creează experiența unei călătorii, pe calea autodescoperirii și a dezvoltării personale, cu scopul de a contribui la procesul de autorealizare a fiecărui adolescent.
- Manualul respectă criteriul accesibilității la nivelul conținutului, al limbajului folosit și al modului de prezentare, dar și al evaluării.
- Fișele de lucru invită la autoobservare și reflecție ghidată asupra propriei persoane, asupra resurselor și a perspectivelor.
- Manualul are o componentă ludică adecvată vârstei și nevoilor de învățare ale elevilor de clasa a VII-a.
- Metodele activ-participative sprijină procesul de consiliere și dezvoltare personală, fiind adaptate creativ specificului educației despre sine și despre lumea din jur, la vârsta adolescenței.